Naar de hoofdinhoud
Alle collectiesIntegraties
Online betalingen ontvangen via Mollie
Online betalingen ontvangen via Mollie
Glenn Vanhaeren avatar
Geschreven door Glenn Vanhaeren
Meer dan 2 jaar geleden bijgewerkt

Peepl heeft een integratie ontwikkeld met Mollie zodat je leden, sponsors en contacten hun kostennota's online kunnen betalen. Om deze integratie te activeren, heb je een geverifieerde account nodig bij Mollie.


1. Mollie-account aanmaken

Om betalingen te kunnen ontvangen via Mollie, heb je uiteraard een Mollie-account nodig. 

Wanneer je een account hebt aangemaakt, dien je nog een aantal stappen te doorlopen zoals het verifiëren van je identiteit en het activeren van uitbetalingen naar je bankrekening.

Voor meer informatie over het verificatieproces verwijzen we je door naar dit artikel: https://help.mollie.com/hc/categories/115000129289

Belangrijke zaken:

Peepl kan je helpen met het verificatieproces van Mollie. Neem contact op met onze klantendienst voor hulp of vragen.


2. Facturatiegegevens toevoegen

Voor elke transactie betaal je een application fee aan Peepl en een transaction fee aan Mollie. De tarieven van Mollie hangen af van de betaalmethode en vind je hier terug. Beide fees worden automatisch afgehouden door Mollie.

Aan het einde van elke maand met minstens één transactie maakt Peepl automatisch een factuur op voor de application fees voor die maand. Het is dus belangrijk dat de facturatiegegevens correct zijn. 

Controleer deze via Beheer > Instellingen > Licentie. Voor klanten met een actieve licentie worden deze gegevens automatisch opgehaald uit ons facturatieprogramma. 


3. Integratie activeren

Om de integratie te activeren, volg je volgende stappen:

  1. Ga naar Beheer > Integraties.

  2. Kies voor Mollie

  3. Klik rechts op Connect via Mollie.

  4. Aanvaard de voorwaarden en de tarieven voor de application fee.

Als alles goed ging, zie je nu de actieve betaalmethodes staan. Deze kan je beheren in Mollie en worden automatisch geüpdatet in Peepl.

Peepl neemt standaard je eerste websiteprofiel. Gebruik je Mollie al en heb je meerdere profielen? Contacteer dan onze klantendienst om het websiteprofiel te wijzigen.


4. Online betalingen ontvangen

a. Kostennota's online betalen

Van zodra de integratie actief is, kunnen contacten hun kostennota's online betalen via de detailpagina. Ze zullen rechts een lijst zien met betaalmethodes en in 1 klik worden ze doorverwezen naar de betaalpagina van de bank. 

Na de betaling worden ze teruggestuurd naar Peepl, die ondertussen al een seintje heeft gekregen van Mollie dat de betaling uitgevoerd is.

Als de betaling geannuleerd wordt of vervallen is, zal Peepl de volgende keer gewoon een nieuwe betaallink genereren.

Voorbeeld: betaalinstructies op de detailpagina voor betaling

Voorbeeld: status na betaling


b. Verkoop organiseren met verplichte online betaling

Bij een verkoop wordt er normaal gezien een kostennota aangemaakt, die dan achteraf (online) betaald kan worden. Je kan ook een stapje verder gaan en verplichten dat aankopen direct online betaald worden. 

Er wordt dan een bestelling geplaatst die 15 minuten geldig blijft. Pas bij een succesvolle betaling wordt een kostennota aangemaakt en is de bestelling definitief, anders wordt deze verwijderd.

Verplichte online betaling inschakelen

Je kan dit inschakelen als je een activiteit toevoegt of wijzigt via volgende optie:

Bestelling online betalen

Als contacten nu een bestelling plaatsen, moeten ze deze onmiddellijk online betalen. Ze krijgen eerst een overzicht van hun bestelling die ze moeten bevestigen. Daarna krijgen ze de mogelijkheid tussen de actieve betaalmogelijkheden.

Na een succesvolle betaling krijgen ze een aankoopbevestiging en wordt een kostennota opgemaakt en als betaald gemarkeerd.


5. Uitbetalingen

Mollie betaalt periodiek uit naar je rekening. De frequentie kan je zelf instellen. 


Opmerkingen

  • In zeer zeldzame gevallen is het mogelijk dat contacten een bestelling online betalen die tijdens het betaalproces geannuleerd wordt. De betaling zal dan binnenkomen via Mollie (en jullie worden daarvan op de hoogte gebracht), maar de bestelling bestaat niet meer op Peepl. Contacteer in dit geval onze klantendienst.

  • Sommige betaalmethoden van Mollie zoals 'overschrijving' zijn niet beschikbaar bij verplichte online betalingen, omdat de bevestiging van betaling in dit geval veel langer duurt dan 15 minuten.

  • Sommige betaalmethoden zijn niet beschikbaar om andere reden, vb. SEPA Direct Debit (incasso) is alleen beschikbaar voor recurrente betalingen en niet voor éénmalige.


Was dit een antwoord op uw vraag?