Peepl heeft een integratie ontwikkeld met Mollie zodat je leden, sponsors en contacten hun kostennota's online kunnen betalen. Om deze integratie te activeren, heb je een geverifieerde account nodig bij Mollie.
1. Mollie-account aanmaken
Om betalingen te kunnen ontvangen via Mollie, heb je uiteraard een Mollie-account nodig.
Wanneer je een account hebt aangemaakt, dien je nog een aantal stappen te doorlopen zoals het verifiëren van je identiteit en het activeren van uitbetalingen naar je bankrekening.
Voor meer informatie over het verificatieproces verwijzen we je door naar dit artikel: https://help.mollie.com/hc/categories/115000129289
Belangrijke zaken:
Mollie aanvaardt alleen Europese klanten mét rechtspersoonlijkheid. Feitelijke verenigingen zijn dus uitgesloten.
Mollie vereist dat wettelijk verplichte gegevens op je publieke website vermeld worden (https://help.mollie.com/hc/nl/articles/211745545-Welke-informatie-moet-er-op-mijn-website-staan-):
De handelsnaam.
Het ondernemingsnummer.
Het btw nummer (indien beschikbaar).
Het vestigingsadres.
Een telefoonnummer of andere live contactmethode.
Een e-mailadres of contactformulier.
De prijzen van de producten of diensten die je aanbiedt.
Je verzend- en retourbeleid, zoals verzendmethodes en kosten.
Algemene voorwaarden.
Mollie vraagt een geldig identificatiebewijs van een vertegenwoordiger van de vereniging of onderneming (https://help.mollie.com/hc/nl/articles/360017382020-Hoe-upload-ik-mijn-ID-en-aan-welke-voorwaarden-moet-deze-voldoen-)
Mollie vereist dat de producten goed omschreven staan. Sommige producten of diensten zijn niet toegelaten door allerlei wetgevingen.
Peepl kan je helpen met het verificatieproces van Mollie. Neem contact op met onze klantendienst voor hulp of vragen.
2. Facturatiegegevens toevoegen
Voor elke transactie betaal je een application fee aan Peepl en een transaction fee aan Mollie. De tarieven van Mollie hangen af van de betaalmethode en vind je hier terug. Beide fees worden automatisch afgehouden door Mollie.
Aan het einde van elke maand met minstens één transactie maakt Peepl automatisch een factuur op voor de application fees voor die maand. Het is dus belangrijk dat de facturatiegegevens correct zijn.
Controleer deze via Beheer > Instellingen > Licentie. Voor klanten met een actieve licentie worden deze gegevens automatisch opgehaald uit ons facturatieprogramma.
3. Integratie activeren
Om de integratie te activeren, volg je volgende stappen:
Ga naar Beheer > Integraties.
Kies voor Mollie
Klik rechts op Connect via Mollie.
Aanvaard de voorwaarden en de tarieven voor de application fee.
Als alles goed ging, zie je nu de actieve betaalmethodes staan. Deze kan je beheren in Mollie en worden automatisch geüpdatet in Peepl.
Peepl neemt standaard je eerste websiteprofiel. Gebruik je Mollie al en heb je meerdere profielen? Contacteer dan onze klantendienst om het websiteprofiel te wijzigen.
4. Online betalingen ontvangen
a. Kostennota's online betalen
Van zodra de integratie actief is, kunnen contacten hun kostennota's online betalen via de detailpagina. Ze zullen rechts een lijst zien met betaalmethodes en in 1 klik worden ze doorverwezen naar de betaalpagina van de bank.
Na de betaling worden ze teruggestuurd naar Peepl, die ondertussen al een seintje heeft gekregen van Mollie dat de betaling uitgevoerd is.
Als de betaling geannuleerd wordt of vervallen is, zal Peepl de volgende keer gewoon een nieuwe betaallink genereren.
Voorbeeld: betaalinstructies op de detailpagina voor betaling
Voorbeeld: status na betaling
b. Verkoop organiseren met verplichte online betaling
Bij een verkoop wordt er normaal gezien een kostennota aangemaakt, die dan achteraf (online) betaald kan worden. Je kan ook een stapje verder gaan en verplichten dat aankopen direct online betaald worden.
Er wordt dan een bestelling geplaatst die 15 minuten geldig blijft. Pas bij een succesvolle betaling wordt een kostennota aangemaakt en is de bestelling definitief, anders wordt deze verwijderd.
Verplichte online betaling inschakelen
Je kan dit inschakelen als je een activiteit toevoegt of wijzigt via volgende optie:
Bestelling online betalen
Als contacten nu een bestelling plaatsen, moeten ze deze onmiddellijk online betalen. Ze krijgen eerst een overzicht van hun bestelling die ze moeten bevestigen. Daarna krijgen ze de mogelijkheid tussen de actieve betaalmogelijkheden.
Na een succesvolle betaling krijgen ze een aankoopbevestiging en wordt een kostennota opgemaakt en als betaald gemarkeerd.
5. Uitbetalingen
Mollie betaalt periodiek uit naar je rekening. De frequentie kan je zelf instellen.
Meer info: https://help.mollie.com/hc/articles/115000010065
Opmerkingen
In zeer zeldzame gevallen is het mogelijk dat contacten een bestelling online betalen die tijdens het betaalproces geannuleerd wordt. De betaling zal dan binnenkomen via Mollie (en jullie worden daarvan op de hoogte gebracht), maar de bestelling bestaat niet meer op Peepl. Contacteer in dit geval onze klantendienst.
Sommige betaalmethoden van Mollie zoals 'overschrijving' zijn niet beschikbaar bij verplichte online betalingen, omdat de bevestiging van betaling in dit geval veel langer duurt dan 15 minuten.
Sommige betaalmethoden zijn niet beschikbaar om andere reden, vb. SEPA Direct Debit (incasso) is alleen beschikbaar voor recurrente betalingen en niet voor éénmalige.